onsdag den 24. oktober 2007

ØV!

Jeg hader at blive bekræftet i mine fordomme, men slipper ikke.
Dette velmente uddannelsesforløb efterlader sig uvillede og uønskede spor.
Som den flinkeskolepige jeg er, har jeg på et tidspunkt siddet og forsøgt mig med min googlekonto på en af vore fællesindloggede vagt-pc'ere. Fulgt nogle anvisninger, klikket nogle steder, logget ud og gået hjem. Næste dag plopper en Googletalkbox op på vagt-pc'en og min datter tror hun er igennem til mig. Den står åbenbart pivåben, selv om jeg ikke er logget in nogen steder. I går var den der igen og arrig og ophidset fik jeg flinke Frank til at gå med ned og se den. Han overbeviste mig (???) om, at det var mig, der havde installeret den, slettede alle spor og efterlod mig - delvis - beroliget. I formiddag var den der igen!!! Denne gang sad Lene Chr. vagt og hun chattede hyggeligt med Pernille og lovede at udslette mig totalt fra den pc. Nu venter jeg spændt på i morgen.
Det var lige sådan noget jeg frygtede. Små, klæbende klatter af mit privatliv (som er dybt uinteressant for andre end mig og mine)efterladt de mærkeligste steder.
Og hvordan kan sådan en box være åben, når jeg ikke er logget på? Hvad er login så værd?
Pernille mener, at hun har vin tilgode pga krænkelse af privatliv, men det bliver nok mig, der må udrede det.
Bortset fra det har jeg og min makker chattet på Meebo. Vi lavede læssevis af smileys, kranier, spøgelser og farver og legede sådan set meget godt. Jeg holdt fingrene fra de tilgængelige chatrooms, så jeg ikke kommer ud i yderligere snavs.

2 kommentarer:

Klaus Seistrup sagde ...

Man kan chatte over sin Google-konto på mindst tre forskellige måder:

1) “Google Talk Client”, som er et separat program der skal installeres på computeren,

2) “Google Talk Gadget”, som er noget Flash-hejs der kan hentes over nettet, eller

3) Gmails interne chat-halløj, som hverken kræver Flash eller installerede programmer.

Jeg gætter på at du har benyttet en af de første to muligheder, og formodentlig nr. 2, idet det vil være dårlig sikkerhedspolitik — men ikke utænkeligt — at lade brugere installere programmer på en fælles-pc.

Jeg kender hverken (1) eller (2), men når man benytter sådanne muligheder, skal man være meget opmærksom på at der ikke er flueben i “Husk mig til næste gang” eller “Start automatisk chatten ved opstart af pc” el.lign., for så risikerer man nemlig en oplevelse som din. Det kan betale sig nøje at gå alle opsætningsmuligheder igennem, og sikre sig at man ikke er permanent logget ind, som du åbenbart har været — eller er

På en pc på et offentligt sted, fx et bibliotek eller en internetcafé, ville jeg altid vælge mulighed nr. 3, nemlig at benytte Gmails indbyggede chat. Og her vil jeg dels sikre mig at der ikke er sat flueben i “Remember me on this computer” når jeg logger ind i Gmail, dels vil jeg efter brug slette alle cookies og midlertidige internet-filer (hvis man bruger Internet Explorer, hvilket er en sikkerhedskatastrofe i sig selv, sker det vist under “Indstillinger”). Gmail benytter nemlig cookies, således at man kan klikke rundt mellem forsskellige Google-services unde at skulle logge ind hver gang.

Mht. Meebo, så kan jeg godt se at den kan være praktisk. Man skal dog være opmærksom på at man ved at benytte denne chat-klient faktisk gemmer sin brugernavn/adgangskode-kombination hos tredjemand — nemlig hos Meebo. Hvis Meebos database bliver cracket, eller hvis der er brådne kar i lejren, kan man risikere at ens oplysninger pludselig kan findes over hele nettet. Har andre fat i ens login-oplysninger, kan de logge ind på ens konti og udgive sig for at være en, eller de kan ændre oplysningerne så man ikke selv længere har adgang til sine egne data (emails m.m.).

Der er al mulig grund til at være forsigtig, samt til at holde tungen lige i munden, når man bruger internettet. Uden at ville virke al for skråsikker, vurderer jeg at du har været uopmærksom, og derfor ikke været klar over at din chat-dims har troet at den skulle huske dig til næste gang.

Mvh,
Klaus

Per sagde ...

Hej Jette
Sjovt, som man kommer til at "tale" med folk, som man normalt kun sjældent ser i det daglige.
Jeg ville egentlig bare gratulere med nomineringen. Jeg har kigget med på din blog lige fra starten, og den er vældig underholdende. Det er nogle vældige erfaringer, du har gjort dig, og sikke en udredning Klaus kommer med. Man ender jo ligefrem med at blive rigtig klog af det her ...
vh
Per