onsdag den 10. oktober 2007

Jens Smærup Sørensen - Mærkedage - Halkær Kro

En mand, en bog, en mikrofon, 80-100 (jævnaldrende) lyttende mennesker.
Med Staun (udtales uden tryk) som eksempel gennemgår han nøgternt og engageret bondekulturens udfasning og dens personers udslusning i det moderne Danmark.
Fra bondekulturens skæbnebestemte binding til jorden gennem sønnens overtagelse af gården og det hårde, cyklisk gentagne arbejde, som kun få blev rige af, til nutidens individers ret (pligt?) til at forfølge alle lyster og få tilfredsstillet alle behov. Om tabet af meningen med tilværelsen i denne proces. Kloge tanker om hukommelse og sandhed, om genkendelige personer i bogen - vi var jo ikke langt fra åstedet, og der var mange med egne minder fra Staun og omegn. Små foredrag om højskole- og andelsbevægelse, og oplæsning af stykker af bogen, som fremstod smukkere og grummere, end da jeg selv læste dem.
På et spørgsmål om bogen er en forfaldsroman, svarer han: ja, delvis. Kommer med mange eksempler på hvad der er mistet, og hvad det er godt, at vi er sluppet af med. Størst indtryk gjorde på mig: Man arbejdede altid, hele tiden, men alligevel var der altid tid til gæster. De kom også uinviteret, og så satte man sig på stolene og udvekslede ord, indtil gæsten gik igen. Pang!
En dejlig aften som også omfattede kroens gode økologiske kaffe & kage.

2 kommentarer:

Grete sagde ...

Du giver mig endnu mere lyst til at læse bogen!

Annette Rugholt sagde ...

Hej Jette

Det foredrag kunne jeg godt t�nke mig at have h�rt. Vi har lige l�st "M�rkedage" i min l�seklub, og vi m�dtes i g�r for at snakke om bogen. Bogen er jo kulturhistorie i romanform. Det blev en virkelig god snak og aften.
Hilsen Annette - Frederikshavn